هر آنچه میخواهید در کافه بیابید...

سیاست ، تکنولوژی ،ورزش

هر آنچه میخواهید در کافه بیابید...

سیاست ، تکنولوژی ،ورزش

طبقه بندی موضوعی

به نظر می رسد نشست مطبوعاتی امروز حسن روحانی برای گفتن این جمله ی کلیدی بوده: " مردم می خواهند همه تحریم ها برداشته شود... ما می‌توانیم به هیأت مذاکره کننده اجازه دهیم راجع به بقیه موضوعات هم با دنیا صحبت کنند و در آن مذاکرات هم باز به نتیجه ای شبیه به برجام خواهیم رسید» .
نتیجه ی روشن این اظهارات کشاندن منطق برجام از صنعت هسته ای به سایر عرصه هاست. همانطور که پیش بینی می شد، توافق برای تعطیلی صنعت هسته ای قدم اول مذاکرات بوده و بتدریج به بهانه رفع تحریم ها، سایر مولفه های استراتژیک استقلال کشور هم قابل مذاکره خواهند شد.

تحریمها علل چهارگانه ای دارند که برجام صرفاً بخش مربوط به صنعت هسته ای را پوشش می دهد. صنایع دفاعی و موشکی، حمایت از جبهه مقاومت و نهضت های آزادی بخش (که آمریکا آنرا حمایت از تروریسم می ماند) و آنچه آنها آنرا نقض حقوق بشر می نامند، سه علت دیگر تحریمهاست. دولت صرفاً اجازه مذاکره درخصوص مسائل هسته ای را داشته و رهبر معظم انقلاب تصریحا سایر قلمروهای مورد مناقشه را قابل مذاکره ندانسته اند.

استراتژی "یارانه دادن از سیاست به اقتصاد" و قابل مذاکره کردن سایر ابعاد استقلال کشور در دوران پسابرجام قابل پیش بینی بود. از آنجا که فواید بلند مدت صنعت هسته ای و ارتباط آن با استقلال علمی و اقتصادی کشور چندان براى عامه مردم ملموس نبود، قیمت گذاری آن در مذاکرات چندان هزینه ای نداشت؛ بنابراین گام اول براى قیمت گذاری مولفه های استقلال دفاعی، استقلال فرهنگی و راهبردهای سیاست خارجی انقلاب اسلامی برداشته شد و اکنون اظهارات رییس جمهور پرده برداری از گام های بعدی به حساب می آید.

طبعاً پس از جمله "چرخ سانترفیوژ بچرخد ولی چرخ زندگی هم باید بچرخد" باید منتظر شنیدن جملاتی شبیه این از زبان رییس جمهور باشیم:
-ما از حزب الله و یمن و... حمایت می کنیم ولی اول باید از مردم خود حمایت کنیم!
-بیش از آنکه به موشک براى دفاع از خودمان نیاز داشته باشیم به آب و نان نیاز داریم!
⭕️چندی پیش دوستی می گفت یکی از چهره های برجسته شیعیان در کشورهای منطقه پس توافق وین پیغامی با این مضمون به ایران ارسال کرده بود که: "صنعت هسته ای خودتان را به وعده ی چند میلیارد فروختید، قیمت ما چند میلیارد است" !!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۷
محمدباقر شمس الدینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی